Veelgestelde vragen

Context: Huren, wetten en verlagen?

Omdat een dak boven je hoofd een primaire levensbehoefte is, zijn er in Nederland 12 wetsartikelen die huurders beschermen tegen te hoge prijzen en slechte leefomstandigheden. Contracten dienen aan de voorwaarden in deze artikelen te voldoen, maar het blijft natuurlijk mogelijk dat verhuurders een contract opstellen waarvoor dit toch niet het geval is. Ook als huurders zo’n onrechtmatig contract tekenen, kunnen zij achteraf beroep doen op hun recht op een eerlijke prijs en eerlijke leefomstandigheden.
De wetten worden opgesteld door de rijksoverheid. De Huurcommissie is overheidsinstantie die een bindende uitspraak kan doen over alle geschillen tussen huurders en verhuurders met betrekking tot deze wetten.

De essentie van je huur verlagen komt neer op:

  1. Voorbereiding: informatie verzamelen en berekeningen maken,
  2. Je verhuurder benaderen en het idealiter direct samen oplossen,
  3. Een juridische procedure bij de Huurcommissie starten en doorlopen.

We zouden je een verkeerde verwachting geven als we je simpelweg zeggen “volg de procedures zoals uitgeschreven op Home | Huurcommissie “. Om aanspraak te maken moet je je flink verdiepen in de verschillende wetsartikelen, de bijhorende procedures, jouw woning, jouw contract, de aanvullende informatiebronnen en de ‘interpretaties, richtlijnen voor metingen en definities voor beoordelingen’.

Nog belangrijker dan de vraag hoe je aanspraak doet op de artikelen; is hoe je dit succesvol doet. Door aanspraak te doen op meer van de kleine regeltjes in de beleidsboeken van de wetsartikelen kan je de huur verder verlagen. Door de regels, definities en richtlijnen nauwkeuriger te volgen wordt een groter deel van je verzoek in het gelijk gesteld (tot volledig natuurlijk). Door je goed in te leven in de positie en mogelijkheden van jouw verhuurder en helder je onderbouwing te communiceren kan je de verlaging prettiger en sneller laten verlopen. Door dit allemaal slim aan te pakken kan je tijd, energie en frustratie besparen. Huurprijshulp is er volledig op ingericht om jouw verlaging succesvol te laten verlopen, door het hele proces voor jou uit te voeren en alleen de benodigde informatie aan jou te vragen.

Dit heeft verschillende redenen:

  • Er is een krapte op de huurmarkt; doordat de vraag naar huurwoningen groter is dan het aanbod, treedt er marktwerking op en stijgen de prijzen
  • De hogere prijzen maken het aantrekkelijk voor vermogende beleggers om snel panden op te kopen voordat jij hier voldoende geld voor gespaard hebt en ze aan jou te verhuren. Hierdoor worden de marktwerking, krapte en stijging van prijzen versterkt.
  • Er zijn dan wel wetten opgesteld om huurders te beschermen, maar deze zijn lang niet bij iedereen bekend omdat er vanuit de overheid geen middelen vrijgemaakt worden om deze bij het grote publiek te krijgen, je moet ze dus toevallig vinden of tegenkomen.
  • Als mensen al leren van het bestaan van de wetten is het een grote tijdsinvestering om ze ook te snappen. Om met vertrouwen een beroep te doen op een artikel moet je de juiste verzoekschriften vinden, informatie ophalen over jouw woning en je verdiepen in de beleidsboeken (tot 63 pagina’s lang). De meeste mensen vinden dit te lastig, saai en lang duren.
  • Naast dat het veel werk is, is het ook niet makkelijk om te begrijpen wat er precies met alle regels bedoeld wordt. Het is vervelend als je twijfelt aan je recht, ook omdat het starten van een zaak €25 kost die je alleen terugkrijgt wanneer je ook echt gelijk hebt en wint.
  • Doordat weinig mensen de wetten kennen en er aanspraak op doen, ontstaat er een schijnmacht van verhuurders; ze kunnen dreigen dat huurders niet mogen verlagen, omdat er voor hen in de plaats 10 anderen zijn die dat ook niet zullen doen. Het klopt wel dat er nu 10 andren zijn die niet zouden verlagen, maar de verhuurder kan er helemaal niks aan doen als jij dat wel doet. Het klopt wel dat wanneer je bijv. een tijdelijk contract hebt de verhuurder kan besluiten jou niet te verlengen, maar dit is doorgaans ook zonder verlaging het geval, omdat het financieel voordeliger is voor de huurder om de prijs te verhogen voor een nieuwe huurder, dan jou te laten blijven (wat jou nog meer rechten zou geven).

Het kost veel energie en geld om een boodschap bij een groot publiek te krijgen en de overheid maakt (vooralsnog) niet de middelen vrij om dit succesvol te doen en de juridische wereld is (nog) niet zo toegankelijk voor mensen als bijv. online shoppen. Huurprijshulp staat zelf in de schoenen van de huurders, heeft een berg energie en de kennis om met behulp van slimme technologie meer mensen te bereiken en helpen dan tot nu toe mogelijk was.

Kan ik verlagen?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij recht hebt op huurverlaging. Er zijn in Nederland namelijk 12 wetsartikelen die huurders beschermen. Veel meer mensen komen in aanmerking voor één of meer van deze wetsartikelen dan je zou denken.

Als jouw woning en contract aan een combinatie van voorwaarden voldoen, kan jij tot wel 6 maanden na afloop van je huurcontract met terugwerkende kracht al je teveel betaalde huur terugkrijgen! 

Als jouw woning en contract aan een combinatie van voorwaarden voldoen, kan jij ook vanuit de vrije sector verlagen en zelfs overgaan op de sociale sector (en meer rechten verkrijgen). Je besparing kan dan zelfs groter zijn, omdat je nu meer betaalt.

LET WEL OP: deze wetsartikelen zijn alleen van toepassing als je er nog niet te lang woont.

Woningcorporaties hebben belangrijke sociale doelstellingen en je kunt dus verwachten dat ze minder prikkels hebben om teveel huur te vragen. Helaas zien we het echter ook nog vaak fout gaan (voornamelijk in de servicekosten), waardoor ook jij kans hebt om te verlagen.

Zal ik verlagen?

Wij krijgen deze vraag vaker, maar kennen geen gevallen van mensen die uit hun woning zijn gezet. Omdat huurders in Nederland goed beschermd worden zijn er geen rechtmatige manieren voor verhuurders om huurders met deze reden uit hun woning te zetten. Als je een tijdelijk contract hebt, kan je verhuurder wel besluiten deze niet te verlengen. Het is wel goed om te weten dat de meeste verhuurders die tijdelijke contracten opstellen sowieso niet verlengen (ongeacht of je verlaagt of niet), omdat het voordeliger voor ze is om de prijs te verhogen met een nieuwe huurder.

Alhoewel we meer verhalen horen van huurders die serieuzer worden genomen door hun verhuurder en er een betere relatie aan overhouden, zijn de verhuurders die hun winst op jou willen maximaliseren niet blij met een verlaging. Zij kunnen je proberen dwars te zitten door bijvoorbeeld reparaties aan dingen die kapot gaan te vertragen. Weet dat je ook hiervoor beschermd bent en deze flauwe tegenacties juist onaantrekkelijk zijn wanneer jij en je buren in actie komen. Je kunt de huur dan verder verlagen en elk proces dat je wint levert een nieuwe boete voor jouw verhuurder op. Omdat Huurprijshulp bewust is van jouw rechten en ze proactief beschermt, verklein je de kans op vervelende tegenacties wanneer je met Huurprijshulp verlaagt.

De uiteindelijke verlaging verschilt per geval, maar gemiddeld zien we dat deelnemers met €182 per maand verlagen. De allergrootste uitschieter die we zijn tegengekomen was een appartement in Rotterdam; hier is de huur verlaagd van €1575 naar €530 per maand, een besparing van €12.535 per jaar!

Waarom met Huurprijshulp verlagen?

Huurprijshulp is de eerste partij die slimme technologie toepast op jouw huurprobleem en daarmee in staat is om jouw maximale besparing voor je minimale moeite te realiseren. Ook zijn we de eerste organisatie die niet in het leven is geroepen om ‘zaken af te handelen’, maar om ‘het probleem van de scheve huurwoningmarkt op te lossen’, waardoor je met jouw verlaging ook je steentje bijdraagt aan een eerlijke prijs voor andere huurders in Nederland. Alle voordelen van verlagen met Huurprijshulp op een rij:

  • Ben zeker van de grootst mogelijke verlaging voor de minst mogelijke tijd en moeite dankzij ons unieke slimme systeem
  • No cure no pay – alleen wanneer jij je huurverlaging krijgt deel je één maand aan besparing met ons. Wij betalen alle procedurekosten voor jou en als je geen verlaging krijgt vragen we jou ook niets
  • Draag bij – met jouw verlaging draag jij je steentje bij aan een eerlijke huurprijs voor jouw buren en de rest van Nederland, omdat Huurprijshulp de lessen en besparing inzet om ook hen te helpen.

Die zijn er! Alhoewel Huurprijshulp als enige landelijk werkt en er voor iedereen is, zijn er verschillende partijen die helpen als jij binnen hun doelgroep valt:

  • In sommige gemeentes zijn huurteams actief die inwoners helpen met het invullen van de formulieren en het doorlopen van de procedure bij de Huurcommissie. Het voordeel hiervan is dat deze teams jou helemaal niets kosten wanneer het lukt je huur te verlagen. Het nadeel is dat ze niet de procedurekosten voorschieten, dus het risico dat je deze niet terugkrijgt blijft.Vaak werken ze ook met een aantal mensen volgens de ‘klassieke methode’, waardoor wachttijden kunnen oplopen en het proces jou meer tijd en moeite kost.
  • Advocaten met een specialisatie in huurrecht kunnen jou ook helpen. Wij vellen geen oordeel over hun kwaliteit, maar vertrouwen erop dat kundige advocaten jou goed kunnen helpen. Pas op voor de tarieven van doorgaans €200-350 per uur, die vaak ook gerekend worden als jij geen succes behaalt. Deze kunnen een groot deel van jouw besparing opslokken en betaal je meestal voordat jij deze besparing ook echt krijgt.
  • Ook zijn er bedrijven die jou op een vergelijkbare manier helpen als Huurprijshulp dat doet. We lezen goede reviews, dus verwachten goede hulp! Bij een gebrek aan slimme technologie kunnen de kosten van het uitvoeren van het proces echter hoog oplopen. De tarieven verschillen per bureau en artikel, maar zijn doorgaans 2 keer hoger dan die van Huurprijshulp, oplopend tot 10 keer hoger.
  •  

Dat kan, je kunt hiervoor de formulieren en beleidsboeken vinden op huurcommissie.nl. De benodigde informatie kun je zelf vinden in online registers en zelf inventariseren in je woning. Let hierbij op 2 dingen:

Je besparing kan tegenvallen, omdat je het verkeerde artikel bekijkt of kleine regels over het hoofd ziet die jou nog tientallen euro’s per maand kunnen besparen. In sommige gevallen maakt het toepassen van de kleine regels het verschil tussen in aanmerking komen voor de volledige besparing, of hier net buiten vallen en niets kunnen verlagen.

Wees voorbereid om diep in de stof te duiken enmoeilijk te interpreteren definities en scheidslijnen tegen te komen. Als je ergens op vastloopt kun je ons altijd een vraag stellen via ons contactformulier of de hulplijn van de overheid bellen op 1400.

  •  

Hoe werkt verlagen met Huurprijshulp?

Huurprijshulp kost jou niet direct geld, maar deelt mee in jouw besparing. Op het moment dat jij minder huur gaat betalen, rekenen wij twee maanden van de besparing en/of 30% van de teveel betaalde huur die jij terugkrijgt. Dus stel: jouw huur wordt verlaagd wordt van €850 naar €750 per maand. Hiervoor krijg jij 5 maanden teveel betaalde huur terug en vanaf komende maand ga je minder betalen. Op het moment dat jij €500 terugkrijgt, vragen wij éénmalig €350 (€150 over de €500 die je terugkrijgt + €200 voor alle maanden dat je in de toekomst €100 minder hoeft te betalen).

Om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen, rekenen we bij winst een minimum van €50. Dit gebeurt weleens voor studio’s die teveel servicekosten hebben betaald en met Huurprijshulp bijvoorbeeld €140 terugkrijgen op hun jaarafrekening. Alhoewel 30% hiervan €42 is, rekenen wij €50 als minimum. Hierdoor kunnen we een groter deel van de huurders helpen.

Sommige mensen krijgen geen geld terug, maar kunnen alleen de huidige prijs die ze hebben verlagen. In dat geval is ons deel dus alleen twee maanden van de besparing en jij krijgt die besparing per maand en niet in één keer. Omdat we niet willen dat je juist hogere kosten ervaart dan voorheen, rekenen we dit bedrag in twee keer als jij dat wilt. Vanaf de tweede maand lagere huur voel je dus al het voordeel en alle toekomstige maanden zijn ook voor jou.

Wanneer blijkt dat er geen besparing mogelijk is voor jou, betaal je niets, ook niet als Huurprijshulp proceskosten bij de Huurcommissie voor je heeft betaald.

Nee. Wanneer blijkt dat er geen besparing mogelijk is voor jou, betaal je niets, ook niet als Huurprijshulp procedurekosten voor je heeft betaald.

Je verlaagt je huur in 3 stappen:

  1. Upload je huurdocumenten of vul de checklist in
  2. Binnen een week delen we jouw persoonlijke hulpplan en verwerken al jouw specifieke wensen
  3. Leun lekker achterover, wij doorlopen het volledige proces voor jou
 
Meer informatie vind je op onze “hoe werkt het?” pagina.

Om te verlagen met Huurprijshulp is het nodig om:

  • Te starten met de upload van je documenten of de checklist via de knop “Start Huurprijshulp”.
  • Éénmalig te reageren op het hulpplan met eventuele extra informatievraag


Verder is het aan jou of je meer input wilt leveren:

  • In bepaalde gevallen adviseren je een extra checklist in te vullen of foto’s mee te sturen om meer te kunnen besparen
  • Als jij zelf bepaalde wensen hebt ben je vrij om ze te delen en houden wij er rekening mee

Verlagen met Huurprijshulp kan via de website en email binnen 5 minuten. We zien wel dat dit voor de meeste mensen een nieuw en belangrijk onderwerp is, dus dat ze graag meer willen weten. Daarom is het ook mogelijk om telefonisch samen door het Hulpplan te lopen en extra vragen te stellen. Als voor jouw situatie de kleine details bepalend zijn voor de aanmerking tot verlaging vragen wij je extra documenten te delen of als je die niet hebt een extra vragenlijst van 5-15 min in te vullen.

Dit hangt af van verschillende factoren:

  • Als alles meezit en jouw verhuurder snel reageert op ons voorstel, kunnen we al binnen één week jouw verlaging realiseren.
  • Als de reactie van jouw verhuurder uitblijft, moeten wij de wettelijke termijn hiervoor afwachten. Deze verschilt per artikel en kan oplopen tot 6 weken.
  • Als we helemaal geen reactie ontvangen, of je verhuurder niet wil verlagen, starten we een proces bij de Huurcommissie. De Huurcommissie probeert alle zaken binnen 4 maanden te behandelen, maar slaagt hier niet altijd in.
  •  

Een andere vraag? Stel deze direct

Huurprijshulp

info@huurprijshulp.nl

Ma-Vr 09:00 – 17:00